Propositioner
för klubbtävlingar i dressyr Lördagen den 30 maj och hoppning Söndagen den 31 maj 2026 på Sigridsholms Säteri.

Särskilda Bestämmelser

Inbjudan

  1. Tävlingarna hålls på Sigridsholms sand/grusbanor (20x40 och 30x60): Dressyr på lilla banan, hoppning på stora banan. Framridning på den andra banan.

  2. Tävlingen är öppen för medlemmar i 4BEN, beridna på alla slags hästar/ponnyer. Medlemsavgift kan betalas på tävlingsplatsen. (junior 350:-, senior 420:-)

  3. Första start är kl 10.00 båda dagarna

  4. Domare i dressyren är Emeli Alm

  5. Ponny får starta som häst eller som större ponny om så önskas, ange det den ska tävla som i 'meddelande till arrangören' (eftersom TDB går på vad den är registrerad som, vi ändrar när vi gör startlistan). Ryttare får dock inte vara för stor för ponnyn. Oproportionerligt ekipage tillåts inte starta.

  6. Ponny som startar som häst eller större ponny får inte starta i lägre kategori senare samma dag.

  7. Ryttarens klädsel: Godkänd hjälm, skor/stövlar med klack samt skjorta/tröja/jacka med ärm och utan luva. I hoppning måste ryttare som fyller 18 eller mindre under året även ha säkerhetsväst. I övrigt fritt, men prydligt.

  8. Utrustning (hästens 'klädsel', spö, sporrar etc): enligt TR

  9. Ryttare som önskar använda otillåten utrustning eller ha hjälp inne på banan (eller rida lätt i dressyren LA:1) får rida utom tävlan. Ange det gärna på anmälan (i 'meddelande till arrangören') om du vet redan då, annars meddelar du oss så fort du bestämt dig.

  10. Nytt fr.o.m. 2025 är att det i LC:1-LB:3 är valfritt med lättridning eller nedsittning i traven, och man får blanda. Vi tillåter det även i LD. Rider du lätt ska du sitta ner på rätt sittben.

  11. Sedan några år finns det även möjlighet till bettlösa klasser för häst på 1* tävling, dvs t.o.m. LB. Vi tillåter det även för ponny. Vill du rida bettlöst så skriver du det i 'Meddelande till arrangören' när du anmäler.

  12. OBSERVERA att vi inte gör separata klasser för bettlöst. De som rider bettlöst rider i samma klass som de som rider 'vanligt'

  13. Alla hästar/ponnyer skall ha giltigt vaccinationsintyg och vaccinationerna skall vara registrerade i TDB. Precis som på 1* tävling och högre så kommer några att tas ut för kontroll (TDB gör den uttagningen). Passet för övriga skall ändå vara med till tävlingsplatsen då stickprovskontroller kan förekomma. Se till att datumen i TDB överensstämmer med de i passet och att det bara är datum för influensavaccin (eller kombinationer med influensavaccin)

  14. Ponny som ska starta 'tävlingsklass' i hoppning (klass 6, 7, 8, 9) och har giltigt mätintyg ska visa det, annars mäts ponnyn på tävlingsdagen, ange i "meddelande till arrangören" om ponnyn behöver mätas.

  15. Ponny och häst tävlar tillsammans i samma klass. Om antalet anmälda blir tillräckligt stort delar vi på ponny och häst (och vill då se mätintyg/mäta stora ponnyer även till dressyren), i så fall tävlar alla ponnykategorier tillsammans i samma klass.

  16. Servering:
    Vid få anmälda har vi ingen servering
    Annars enkel servering med fika

  17. Känner du dig det minsta sjuk så stannar du självklart hemma
Anmälan


  1. Anmälan görs i TDB.
    Direktlänk till TDB-sidan för dressyr
    Direktlänk till TDB-sidan för hoppning

  2. Anmälningstiden utgår söndagen den 17 maj kl 18.00. Anmälan som inkommer senare betraktas som efteranmälan.

  3. Efteranmälan mottages fram till kl 18.00 kvällen före resp tävlingsdag mot 50:- extra i anmälningsavgift per start. Ingen efteranmälan på tävlingsdagen.

  4. Lista över anmälda ekipage finns i TDB

  5. Anmälan kan återtas fram till anmälningstidens utgång. Därefter är anmälan bindande (dvs betalningsskyldighet föreligger). Anmälningsavgiften minus en administrationsavgift på 5:-, återfås mot läkarintyg/veterinärintyg. Sådant intyg skall vara oss tillhanda senast 7/6

  6. Häst/ponny får starta högst 2 ggr per dag. Ev omstart i Clear round räknas inte. Häst/ponny får göra sina 2 starter i samma klass med olika ryttare.
Betalning
  1. Pris: 200:- / start. Efteranmälan 250:-/start.

  2. Anmälningsavgiften skall sättas in på 4 BEN:s Pg. 446 39 85 - 4 och vara bokförd på vårt konto senast 19/5. Ange på talongen: Tävlingsdatum, ryttare samt häst/ponny.
    För efteranmälan skall avgiften sättas in samtidigt med anmälan. Vid så sen efteranmälan att avgiften inte hinner bokföras senast 29/5 skall betalning ske på plats (swish eller kontant, ej kort)

  3. Utebliven betalning faktureras varvid faktureringsavgift på 50:- tillkommer. Gäller både anmälnings-/efteranmälnings- och straff-avgifter
Avanmälan
  1. Ev av-anmälan skall om möjligt göras senast kl 18.00 kvällen före resp tävlingsdag (gärna tidigare) på tavlingsledare@4ben.org eller 070-591 26 86 (OBS EJ MMS)

  2. Av-anmälan på mail bekräftas så fort vi kan. Får du ingen bekräftelse inom rimlig tid, ring.

  3. Ryttare som inte av-anmält och inte kommer till start skall utan anmodan betala en straff-avgift på 50:-/klass (utöver anmälnings/efteranmälningsavgift). Denna avgift skall finnas på vårt konto senast 5/6.
Funktionär
  1. Varje ryttare skall även under helgen vara funktionär, eller ha med sig en funktionär. Anmäl dig till listorna för funktionärsuppgifter.
    Ange i'meddelande till arrangören' om det är ryttaren eller annan persom som är funktionär.
    Det som finns är
    • under dressyr
    • plocka undan efter dressyr/ta fram hindermaterial (beroende på om det blir någon hoppning)
    • under hoppningen
    • Plocka undan efter hoppningen

    (Tips: ju fler deltagare, desto mindre för var och en att göra, dra med dina kompisar...)
    Vi försöker tillgodose önskemålen så långt det är möjligt, men ibland går det inte. Ju fler starter desto troligare är det att du får vad du önskat
    Rider du bara en av dagarna så går det bra att önska funktionärsuppgift den andra dagen.
Övrigt
  1. Om det vid anmälningstidens utgång är för få anmälda någon av dagarna så kan den dagen komma att ställas in. Tävlingsledningen tar beslut när anmälningstiden gått ut.

  2. Om klass har färre än 2 tävlande delas inga priser ut. Då blir det istället rosett för minst 50% av maxpoängen i dressyr och för felfri ritt i hopppningen. Endast fas 1 räknas i så fall, och det är frivilligt för ekipage som är felfritt i fas 1 att rida fas 2.

  3. Dokument kommer på samlingssidan:
    • "Meddelande till ryttare" publiceras på hemsidan senast tisdag 26/5.
    • Preliminära startlistor kommer senast onsdagen före tävlingen.
    • Slutliga startlistor och funktionärslistor kommer senast kl 20 kvällen före resp. tävlingsdag.


  4. Frågor: maila tavlingsledare@4ben.org, eller ring: I första hand vår tävlingstelefon 070-591 26 86. Annars Ylva Åström, 070-990 34 33 eller Eva Åström 070-591 53 29.

Preliminärt tidsprogram och klassindelning
Lördag 10.00     Klass 1     LD:3 2011     ponny/häst    
Klass 2 LC:1 2025 ponny/häst
Klass 3 LB:1 2019 ponny/häst
Klass 4 LA:1 2024 ponny/häst
 
Söndag 10.00 Klass 5:1 Clear Round valfri höjd 30-70 cm 
  Ange höjd i 'Meddelande till arrangören'
ponny/häst
Klass 5:2 Clear Round valfri höjd 30-70 cm 
  Ange höjd i 'Meddelande till arrangören'
ponny/häst
Klass 6 Lätt F/0,70 bed Två faser A:0+A:0 ponny/häst
Klass 7 Lätt E/0,80 bed Två faser A:0+A:0 ponny/häst
Klass 8 Lätt D/0,90 bed Två faser A:0+A:0 ponny/häst
Klass 9 Lätt D+/0,95 bed Två faser A:0+A:0 ponny/häst

Rosett vid felfri ritt i Clear Round (även för felfri ritt i ev omstart - OBS! detta är ett avsteg från TR).
Rosett och hederspris i övriga klasser.

Välkommen!